Letiszult, magyar, egyedi, családi… Celeni. Egy hazai brand megálmodójával beszélgettünk. Cselényi Eszter Sikersztorija következik.
Már kislány korodban tudtad, hogy ha felnősz, akkor divattal szeretnél foglalkozni, vagy ez csak később tudatosult benned?
Azt tudtam, hogy imádom a divatot, hogy nagyon szeretek öltözködni és kifejezni ebben önmagam. Ezt talán otthonról hozom, a szüleim is örömüket lelik ebben azt hiszem. De sokáig nem tudtam pontosan, hogy mivel szeretnék foglalkozni, csak az irányt, ami talán akkor kristályosodott ki, amikor a Kreára jelentkeztem. Ott pedig, ahogy belekezdtem az első félévbe tudtam, hogy ezt szeretném mostantól csinálni.
Ha jól tudom, pár évig külföldön éltél. Miért döntöttél úgy, hogy hazaköltözöl?
Két évig éltem Angliában, ez egy családi döntés volt, hogy ott fejezzem be a középiskolát.
Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ez így lehetett. De nagyon fiatal voltam és itt még egyértelmű volt, hogy haza kell jönnöm. 🙂 Később a Krea és az élet úgy hozta, hogy maradtam és a márka alapításával egyre inkább úgy gondolom, hogy ide kötöttem magam. Én szeretek itt lenni és úgy gondolom, hogy ez a szakma és a saját brand mindenhol egy nagyon nehéz dolog, csak más aspektusok miatt.
Nem gondoltál rá, hogy a nemzetközi “piacot” is meghódítsd? Hiszen minden eszköz a kezedben van.
A nemzetközi piacra lépés egy nagyon sokrétű dolog és leginkább pénz kérdés. Én a kezdetektől fogva egyedül, a család és a barátok támogatásával vittem a márkát. Úgy gondolom, hogy egy hatalmas befektetés nélkül ez viszonylag azért nehéz, és mindenképp rizikó, hiszen az ember a mai világban, kimondottan ebben a szakmában nem lát 6 évre előre, de talán még egy évre sem. De mindentől függetlenül a véleményem az, hogy
manapság a social média és az online jelenlét egyre több kis vállalkozónak teszi lehetővé, hogy eljusson távoli vásárlókhoz, amit én minden erőmmel igyekszem kihasználni.
Nagyon nagy örömömre ez pedig látszik a saját webshopunkon is.
Nagyon szimpatikus, hogy a tervezéseid során erősen kötődsz a magyarságodhoz. Ez tudatos a részedről?
Abszolút tudatos, amikor a márkát megálmodtam, ez volt az alap koncepció. Fontosnak érzem, hogy itthon és külföldön is megmutassuk a vásárlóinknak, hogy mennyi csodás értékünk van, és mindezt úgy, hogy nem népművelő jelleggel közelítjük meg.
Nem nehezíti meg a munkát, hogy “beskatulyázod” magad?
Sokan kérdezik, hogy ez nem határol- e be túlságosan? Én úgy érzem, hogy amikor tervezek egy kollekciót, sokkal könnyebb, ha van egy merítés és abból kell választani inspirációt. Ez a merítés pedig engem is meglep, hogy mennyire nagy és színes, hiszen bármiből válaszhatok, ami a miénk. 🙂
A munkád során nyitottnak kell lenned az új dolgokra. Honnan, hogyan szerzel inspirációt?
Nagyon sok inspirációt hozok otthonról és a korábbi, akár gyermekévekből. A szobákban a képeink, a könyvek, amiket olvastam, a kiállítások, amiket láttam, vagy csak a vidékek, ahova vissza-visszatértem. Ebben is nagyon szerencsés vagyok, hiszen egy kultúrában és impulzosokban gazdak gyerekkorom volt.
Mennyire elvárás a szakmádban, hogy jelen legyél a nevesebb divateseményeken, szerte a világban? Eleget teszel ennek a “kötelességednek”?
Elvárás, de külső szemlélőként ez nem feltétlenül ilyen egyszerű. Itt megint a kérdés az, hogy kinek mennyi pénze van. Nem feltétlenül a tehetség jelenti azt, hogy az ember bejut ilyen helyekre és nagyon nem mindegy, hogy pontosan hova és miért szeretnénk egy márkát betenni. A piac mérhetetlenül gyorsan változik és nagyon sok olyan esemény van, ami jónak tűnhet elsőre, de a márkának nem feltétlenül ez jelenti majd az áttörést. Egyébként is, de a Covid következtében pedig méginkább átalakulóban van a piac. Már nem a Nagy Department Store- ok jelentik az embereknek a menő vásárlás élményét, emiatt már talán a Buyerekhez és a kiállításokhoz is másképp áll a szakma. Az, hogy lássanak és ott legyünk, az továbbra is fontos, ahogy az is, hogy az lásson, aki a célközönség.
A munkád nem kevés logisztikát igényel. Van segítséged? Hogyan képzeljük el a munkád a gyakorlatban?
A cover óta szinte teljesen egyedül csinálom a márkát újra. Nagyon remélem, hogy ez lassan véget érhet, mert már nagyon fáradt vagyok és hiányzik, hogy sokkal többet foglalkozhassak a tervezéssel. A mindent, az most tényleg a mindent jelenti: anyagbeszerzés itthon és külföldön, tervezés, gyártás felügyelet, vámolás, könyvelés előkészítése, webshop feltöltése, több nyelven, sokszor retusálás, tárgyfotózás, social media felületek kezelése, content gyártás, és persze mindenkivel a levelezés, az üzletben a személyes találkozók, közös ruha tervezés és hát a sornak sosincs vége… minden. 🙂 De ebben is hatalmas segítség ma már a sok app és az, hogy útközben is tudok írni.
De nem elég a 24 óra. Hiányzik, hogy utazhassunk, mert nekem az az igazi feltöltődés. Tudok hosszan 200%-on pörögni, ha tudom, hogy majd egyszer egy picit lesz egy pihenő. Most ezt látom egy picit kevésbé, hogy mikor lesz.
Az üzleti oldalát te képviseled a Celeninek? Hogyan tudod összeegyeztetni a kreatív éneddel?
Jelenleg én képviselem ezt is. Nehezen, mert ebben nem vagyok annyira jó. De azt gondolom, hogy ebben is nagyon nagy szerencse az, hogy egy olyan családi hátterem van, ahol ebben nőttünk fel és nem egy művész szemével nézem a vállalkozást.
Ha kéne, tudnál kedvencet választani az eddigi kollekcióidból?
Mindig azt szeretem a legjobban, amit éppen tervezek. Ez most a jövő nyári és nagyon-nagyon izgalmas. 🙂 De azt hiszem, a mostani nyári kollekció igazán azt hozta, amire vágytam. Jó kedvet és mosolyt a vásárlók arcán.
Ez nagyon sokat jelent nekem, amikor látom, hogy örömet okozok és pozitív a visszajelzés. Nagyon jól esik.
Most mi(k) készül(nek)?
Most azt hiszem, hogy annak ellenére, hogy fáradtak vagyunk, örömmel ugrunk bele egy nagyon dolgos és várva várt szezonba, hiszen végre lehetnek esküvők. Tegnap egymás után 4 menyasszonyi konzultációm volt és ez már nagyon régen volt ennyire sűrű. Nagyon örülök, hogy újra dolgozhatunk.
Jut időd a családra, magánéletre is, vagy ez a szakma teljes embert kíván?
Egyre jobban próbálok arra is figyelni, hogy a mindennapokban ne csak a munka legyen. Jó, hogy így van és van valaki, akivel megoszthatom ezt az időt. Sokat főzök, sétálok a kutyákkal és hétvégente sokszor elmegyünk a családunkhoz. Mi nagyon jól éltük meg ezt a Covid időszakot és ebben is nagyon szerencsésnek érzem magam. Amellett, hogy sokat dolgozom, nyugodtan élünk és ez sokat jelent és jó is. Egyrészt le is lassult minden, másrészt az üzletben fel is gyorsult. Én egy jó kihívásnak próbálom ezt felfogni és venni a folyamatos akadályokat. Rengeteget jógázom és figyelek arra, hogy ebben a nagy forgatagban ne veszítsem el magam. Másokat is próbálok erre terelni, például, akik jövetnek minket a social media felületeken. Szeretném, ha nem csak a ruhák vásárlása miatt követnének, hanem a könyv, film, program ajánlók és az inspiráció miatt is. 🙂