Mit tegyek, ha most vállalkoznék?

Egy vállalkozás elindításának több oka is lehet. Van, amikor egy ötlet kiált megvalósításért, míg máskor egy beosztott unja meg, hogy a főnökének dolgozik, amikor azt ő magának is meg tudná csinálni. Van, akinek a hétfőtől péntekig keret szűk, míg más az iroda falait érzi annak. Kibontakozás nélkül hagyott kreativitás, meg nem valósított fejlesztési ötlet, vagy elmaradt előléptetés is volt már motivációja, hogy valaki vállalkozni kezdett.

De mi van akkor, ha ennek a szele most csapott meg, vagy mondhatnám stílusosan, most fertőzött meg a gondolat, hogy akár dolgozóként, vagy épp álláskeresés közben terveznéd, hogy inkább a saját lábadra állsz? A környezeted reakciója vérmérséklettől függően várhatóan a „Hajrá! Gyerünk! Meg tudod csinálni!”-tól a „Hülye vagy? Örülj, hogy van munkád!”-ig fog terjedni, ami lényegesen ne befolyásoljon! Viszont,

ha van olyan, aki azt mondja, jó ötlet, de írjuk le, mit is szeretnél pontosan, vele már érdemes komolyabban elbeszélgetned. Mert a cél a legfontosabb.

Egyrészt, hogy miért szeretnéd csinálni – erről a következő alkalommal fogok írni – másrészt viszont, hogy mit szeretnél elérni?  A jó hír az, hogy van arra egy remek technika, hogyan is érdemes jó célt kitűzni. Ennek megfogalmazásához segítségül hívhatod – már azon ismerősöd mellett, aki reálisan szeretné látni álmaid megvalósítását - a SMART rendszert, mely szerint, egy cél jó, ha:

Specific (konkrét) – érdemes a lehető legkonkrétabban megfogalmazni, mit is szeretnél elérni.

Measurable (mérhető) - pontosan kell látnod, hogy mi az a pont, amikor elérted a célod, legyen az havi bevétel szintje, eladott darab, vagy betérő vendégek száma.

Attractive (vonzó) - legyen eléggé vonzó ahhoz, hogy a hozzá vezető akcióterv lépésein végigmenj.

Reachable (elérhető) - maradj a valóság talaján! Olyan célt tűzz ki magad elé, amelyik, ha nem is könnyen, de megvalósítható.

Time-boxed (Időben meghatározott) - végül, de nem utolsó sorban legyen pontos időpont, amíg eléred a célod.

Hogy egy sport példát hozzak, én sokáig játszottam a gondolattal, hogy le szeretnék futni egy maratont. Az ugye egy jó cél lehet, mert első körben is konkrét. Aztán mérhető is, hiszen 42 km – pontosabban 42,195 🙂 -, és számomra vonzó, hiszen évek óta a bakancslistámon volt. Elérhetőnek tartottam, mert 17, focival töltött év után volt olyan alap állóképességem, hogy nekiállhattam, de az időpont még hiányzott. Ez volt, ami 2009-ben jött el. Néhány hónappal életem első félmaratonja után eldöntöttem, hogy nekiállok, és felkészülök az őszi budapesti maratonra.

Ha a SMART rendszert nézzük, akkor ezzel megvolnánk. Pipa!

De ahhoz, hogy ezt a cél elérjem, kellett egy akció – jelen esetben edzés – terv. Egy terv, ami lépésekre bontja azt, amit hónapról hónapra, hétről hétre meg kell tennem annak érdekében, hogy aznap ne csak elinduljak, hanem be is érjek a célba. Erre találtam is egy edzéstervet, amiben Monspart Sarolta – ő volt az első európai futónő, aki 3 órán belül teljesítette a maratoni távot, most a nemzet sportolója – leírta, hogy 28 héten keresztül heti 4 alkalommal mekkora távot, és milyen tempóban kell lefutnom ahhoz, hogy 42 km után áthaladjak a célvonalon. Végigcsináltam, és ennek köszönhetően 2009. október 4-én 3.40.40-es idővel kipipálhattam ezt a pontot a bakancslistámon.

Hogy egy vállalkozásról szóló cikkbe miért hoztam sport példát? Hogy ennek mentén a saját vállalkozási tervedre tudd lefordítani, hogy mi a célod, és milyen lépéseket kell megtenned a hozzá vezető úton.

Mindennek pontosításához, ami nem könnyű, sok segítséget lehet igénybe venni, online kurzusok, könyvek és előadások szólnak a vállalkozni kívánt nőknek (is) gyakorlatiasan, példákkal és persze siker történetekkel, amikből lehet tanulni.

De, hogy a címben feltett kérdésre is válaszoljak: két dolgot kell megnézned 0. lépésként: mennyi időd és milyen anyagi háttered van arra, hogy belevágj. Ha ez elegendő ahhoz, hogy a szükséges profitabiliási szinte a kellő időben elérd, akkor akár most is belekezdhetsz. Én pedig, ahogy ígértem, következő alkalomra, azaz két hét múlvára, megírom a cikket a cél miért aspektusáról.

Szöveg: Szemán Zoltán – karrier coach, tanácsadó (www.karrier-coach.hu)
No Comments Yet

Comments are closed