Hogyan lesz sikeres a diéta és a fogyás 35 év felett?

Ha tetszik, ha nem, a testünk 35 éves korunk után változni kezd. Az izomzatnak évente 0,8-1 százaléka leépül. Az életkor előrehaladtával ez az arány bizony csak növekszik. Ezzel egyes arányban jön az elhízás. Van egy általános arány, amit 40 éves kor felett évi fél kilogramm többletben határoznak meg a szakemberek, de tudjuk, hogy ez a valóságban sokkal több.

Biztosan állítható, hogy az emberek nagy része életében egyszer már biztosan kipróbált valamilyen módszerrel leadni néhány kilót. Egy dolgot azonban a legtöbben elfelejtenek. A diéta nem egyenlő a koplalással! Számtalan étrend, technika, módszer, étrend-kiegészítő létezik, a piac hihetetlen mennyiségű szert kínál, de a józan ész sokkal kifizetődőbb.

A fogyókúrákban sokszor előfordul, hogy drasztikus étrendváltoztatások történnek, nem eszik a fogyókúrázó, vagy csak minimálisan, azt is általában rosszul (pl. 1-2 falat pogácsa a nap felében, aztán meg mondjuk 2 alma a második felében). Az első pár nap, első néhány hét alatt hirtelen elindul egy fogyás, hurrá, örülünk. Azonban azzal szintén számolni kell, hogy a testünk egy csodálatos rendszer, és meg akar óvni minden rossztól, ezért azonnal működésbe lép. Rögtön „újratervez”, mint valami jó GPS.

Azt veszi észre, hogy nem kap elegendő táplálékot, ezért miután túlélésre játszik, azonnal elkezdi leépíteni az izmokat, mert azok égetik el a legtöbb energiát a szervezetben, tehát gyorsan el kell tűntetni, hogy minél tovább életben tartsa a testet. Ő azt nem tudja, hogy az adott személy ezt pusztán egy kúrának szánta, és nem örökre. Az áhított zsír eltűnése helyett eltűnik az izom és marad helyette egy löttyedt (ám néhány kilóval kevesebb) test. Természetesen a szervezet idővel a zsírtartalékokhoz is hozzányúl a fogyókúra alatt, de csak miután leépítette a formás izmokat. Ez azért veszélyes, mert, amikor már jó számot mutat a mérleg, akkor jön a „nyugodtan ehetek” fázis, és abban a pillanatban a csodálatosan okos szervezet azonnal elkezdi elraktározni zsír formájában a bevitt tápanyagot. Testzsírt, „raktárt készít magának”, mert izmot munka/testmozgás nélkül nem tud előállítani.

Eredmény: több kilót mutat a mérleg, mint a fogyókúra előtt, ez a klasszikus jojó effektus. Ezt fiatalabb életkorban sokkal jobban tolerálja a szervezetünk, de ahogy telik az idő, egyre nehezebben követi a változásokat a testünk.

Megoldás: életmódváltás és sport, nem csak kardió jellegű, hanem izomépítő.

Az izom sokkal több energiát (kalóriát) éget el, még ha csak fekszünk az ágyon, akkor is. Tehát minél több izom van rajtunk, annál több ételre, de leginkább kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükség, hogy fenntartsuk a rendszert. Tehát jó hír, hogy többet ehetünk, mert az izom égeti a bevitt kalóriákat. Azonban meg is kell azokat tartani az egyensúly érdekében, tehát a sport marad, mellette pedig szükség lesz mennyiségileg több jól átgondolt táplálékra és sok vízre.

Sokan panaszkodnak arra, hogy ugyanannyit esznek, mint pár éve, mégis egyre vastagodik a derekuk, remegős a combjuk. Ennek a hormonális változásokon túl, az anyagcsere lassulása az oka. Ez pedig azért lassul le, mert csökken az izomtömeg. Az izmot ugyanis a szervezet feleslegesnek tekinti, hiszen azt fenn kell tartania, táplálnia kell. Ha az ember nem mozog rendszeresen, a szervezet örömmel szabadul meg az izomszövettől!

A jó hír az, hogy izomtömeget növelni akárhány éves korban is lehet.

Az izomtömeg növekedése ugyanis nem más, mint egy válaszreakció a szervezet részéről az elvégzett gyakorlatokra. Ha az izmok nem képesek elvégezni a feladatot, amit rájuk osztunk, a szervezet gondoskodik arról, hogy az izmok teherbíró képességét növelje. Minden életkorban.

A táplálkozás a siker másik kulcsa. Az vagy, amit megeszel, tartja a mondás. Ha például az autódba rossz minőségű üzemanyagot tankolunk, az bizony „köhögni” fog, hamar elromlik, hiszen átjárja az üzemanyag az alkatrészek nagy részét. Ha rossz minőségű és káros dolgokat eszünk, hamar megbetegszünk, mert a szervezet a „hulladékból” nem tud minőséget előállítani. A tiszta étkezés, a tiszta alapanyagok tehát életbevágóan fontosak!

A táplálék-kiegészítők, vitaminok szintén nem elhanyagolhatóak ebben az életkorban, mert nem csak az izomnövekedés lassul és csökken, hanem egy sor élettani folyamat is, sok mindenből már kevesebbet állít elő a szervezetünk, szépen fokozatosan lassulnak a folyamatok. Többet kell tehát kívülről bevinnünk, legyen szó vitaminokról, ásványi anyagokról, aminosavakról, jótékony zsiradékról.

Pozitívumként említeném, hogy többnyire, mire az ember eléri a középkort, már a testével tisztában van. Kipróbált számtalan dolgot, tudja mit tud jól hasznosítani, mit preferál kevésbé a szervezete, mire allergiás, mitől hízik jobban, vagy hogy a különböző élethelyzetek hogyan befolyásolják az életét, energiáját.

Az „ami bent, az kint” mondást már jó esetben megtapasztalta és tudja, hogy a lelki folyamatok megmutatkoznak kívül is, illetve azt is, hogy ha „szemetet” eszik, rosszul érzi magát és még energiája sincs. Jobban figyel tehát a minőségi, tiszta étkezésre, a lelki tisztaságra, mert már ismeri az előnyeit, vagy az élet, esetleg betegség rákényszerítette a tudatosságra.

A tudatosság pedig a változás alapja.

Szerző: Csipak Emese masters fitness versenyző, test-lélek-szellem EGÉSZség mentor

No Comments Yet

Comments are closed