Bátrabbak és kísérletezőbbek vagyunk a konyhában, mint 20 éve

Ma már mindenhol elérhető a bulgur, előszeretettel szórjuk meg az ételünket korianderrel, simán nekiállunk otthon pho levest készíteni és már nem teljesen idegenek az olyan kifejezések sem, mint a szuvidálás vagy a konfitálás.

A főzőműsorok és a tévés séfek megjelenésének köszönhetően tudatosabbak lettünk az alapanyaghasználat terén és sokkal bátrabban mozgunk a konyhában. Mindebben vitathatatlan szerepe van Magyarország első tematikus főzőcsatornájának, a TV Paprikának. A főzés menő lett, hobbivá vált – az immár 20 éves csatorna a jubileumi évforduló alkalmából összegyűjtötte az elmúlt két évtized hazai főzési trendjeit.

2004 novemberében indult napi 14 órás adásidővel Magyarország első tematikus gasztronómiai csatornája, a TV Paprika. „Kérdéses volt, hogy a gasztronómia lesz-e a jó irány, hiszen akkoriban még nem volt menő dolog a főzés. Ugyan az éttermek ekkor kezdtek nyitni a tematizálás felé, Angliában Jamie Oliver karrierje is ekkor indult be igazán, de itthon még kevés ismert séf volt és kimondottan nehéz volt olyan embereket találni, akik a képernyőn is jól működtek. Hiszen nem elég az, ha valaki jól főz. Sokkal fontosabb szempont volt a kiválasztásnál az, hogyan viselkedik a kamerák előtt” – mesélte Prokopp Dóra, a csatorna egykori alapító-tulajdonosa az indulásról. Végül többkörös kiválasztási folyamatot követően négy séffel, Bede Róberttel, Jenei Tamással, Magos Zoltánnal és Marton Jánossal kezdte meg adásait a TV Paprika. 

Az immár az AMC Networks égisze alá tartozó csatorna fő célja a kezdetektől változatlan: népszerűsíteni a hazai konyha tradicionális értékeit és bemutatni a közép-kelet európai régión kívüli, meghatározó fontosságú nemzeti konyhákat, gasztronómiai eseményeket. „A főzőcsatornák helyzete kivételes, egyrészt szórakoztatnak, másrészt segítséget, konyhai ismereteket nyújtanak. Felelősségünk van tehát abban, hogy milyen szakácsoknak, műsoroknak adunk teret, hiszen tartalmaink formálják nézőink ízlését. Büszke vagyok arra, hogy immár húsz éve megfelelünk kezdeti céljainknak, és ezen az úton haladunk tovább a jövőben is” – mondta Radóczy Katalin, az AMC Networks programigazgatója.  Az indulás óta eltelt időben számtalan addig ismeretlen alapanyagot és konyhai technológiát, valamint azóta sztárrá vált szakácsot ismertünk meg a csatornán. 

Lássuk, milyen konyhai trendek határozták meg az elmúlt két évtizedet hazánkban.

9 trend, amely alakította a magyarok főzési szokásait az elmúlt 20 évben

1. Alapanyag kánaán

Bulgur, édes chiliszósz, citromfű és koriander. Ma már akár a sarki közértben is megvehetjük ezeket, de 20 évvel ezelőtt beszerzésük még komoly feladat volt. Ahogy elérhetőek lettek ezek az új alapanyagok, úgy kerültek be egyre inkább akár a saját gyártású műsorok recepttáraiba. A csatorna vezetői arra törekedtek, hogy a műsoraikban mindig olyan recepteket mutassanak be, amelyekhez az alapanyagok viszonylag könnyen elérhetőek. Új alapanyagok, általuk pedig új fogások, új ízek jelentek meg a magyarok asztalain. 

2. Technológiai forradalom a konyhában is

Újra meg kellett tanítani az embereket főzni. Régen a gáztűzhely és a villanysütő voltak az elterjedtek, majd kb. a csatorna indulása előtt a villanytűzhelyek és a kerámialapos sütőlapok váltak trendivé. Aztán rohamos tempóban megjelentek az egyre több funkcióval rendelkező sütők, az indukciós főzőlap, majd az air-fryerek. „Figyelnünk kellett arra, hogy egy-egy recept elkészítésekor mindenféle eszköz kapcsán elmondjuk, hogy lehet az adott ételt elkészíteni, hány fokon, milyen fokozaton stb.” – idézte fel Bede Róbert, aki a kezdetek óta a csatorna meghatározó arca.

3. Régi/új eljárások

Számos régi főzési technika éli ma is virágkorát, de természetesen a nemzetköziesedés révén rengeteg új fogalom is bekerült a konyhai mindennapjainkba. Konfitálunk, szuvidolunk, teljesen természetes, hogy a pennét al dentére főzzük, jus-t készítünk és barnított vajat. Ezeket mind a tévés séfektől tanultuk.

4. Vissza a gyökerekhez

Ugyan szeretjük a ma már mindenhol kapható egykor egzotikusnak ható alapanyagokat, de kirajzolódó az a trend is, hogy abból, ami itthon is megterem, jobban értékeljük a hazait. Fontos szerepe van a tévés séfeknek abban, hogy tudatosan használjuk az alapanyagokat, azaz, hogy ne csak a spórolás, hanem a környezetvédelem miatt is értékeljük jobban az itthon termő élelmiszereket és részesítsük előnyben a szezonális hazai termékeket. A TV Paprika egyik legnépszerűbb műsora, a Mit eszünk ma? bemutatta, hogyan lehet könnyen, gyorsan, mégis változatosan főzni úgy, hogy az adott idénynek, a szezonális jellegnek is megfeleljünk.

5. Minél természetesebbet, minél zöldebbet

Igényünk van arra, hogy újra kapcsolódjunk a természettel. Nem véletlenül volt a Bandi a hegyen az egyik legkedveltebb műsor a TV Paprikán. Rázsi András meggyőződése, hogy a gasztronómián keresztül lehet népszerűsíteni a természettudományokat is. Ha szétnézünk, látható, hogy nyúlunk vissza a gyökereinkhez nemcsak az ízekben, hanem a saját termesztés igénye kapcsán is. Egyre több helyen látunk a kertekben magaságyásokat, komposztládákat és akár balkonládákban fűszernövényeket, chilit, sőt, paradicsomtöveket is.

6. Kialakult a sztárséf fogalma

A TV Paprika előtt itthon csupán néhány meghatározó szakács volt, akik jellemzően könyveket adtak ki. A TV Paprikával kialakult a tv chef fogalma, a tv séfekből pedig sztárok is lettek. Sőt, számos főzős tv műsorba érkező színészről, zenészről derült ki, hogy tud és szeret is főzni. Ez is hatalmas motiváló erővel bír minket arra, hogy mi magunk is többször ragadjunk fakanalat.

7. Flow a konyhában, hobbivá vált a főzés

Ugyan a rohanó mindennapokat megkönnyítik a gyors receptek, de egyre többen felismerték, hogy a főzésnek jótékony hatása van nemcsak a testre, hanem a lélekre is. „A főzés regeneráló folyamat. Amíg a zöldségeket megtisztítjuk, formára vágjuk, amíg a tészta hozzávalóit kimérjük, majd összedolgozzuk, még ha kapkodunk is, óhatatlanul lelassulunk” – mondta Havas Dóra, a TV Paprika Magazin műsorvezetője. 

8. Bátornak lenni ér

A kreativitást csalogatta elő az emberekből a TV Paprika egyik legnagyobb visszhangot kapó műsora, a Gasztropuccs. Valaki vagy imádta, vagy utálta, de az biztos, hogy azzal mindenki egyetértett, hogy a legjobb buli mindig a konyhában van. A Dömeként megismert punk szakács, Dömötör Tamás és segítője Kozári Ágnes, alias Kozi, a raszta lány megmutatták a magyar fiataloknak, hogy lapos pénztárcából is lehet változatosan, gyorsan és ínycsiklandozóan főzni.

9. Egyre több férfi kezdett el otthon is főzni

Ugyan a szakács szakma jellemzően mindig is férfias volt, addig otthon inkább a nők főztek. Prokopp Dóra úgy látja, hogy a csatorna indulása előtt jellemzően a nők főztek otthon és ők is inkább a biztosra mentek, addig most már azt tapasztalja, hogy egyre több férfi is főz, ami nagyon jó dolog. „Míg régebben legfeljebb halászlét vagy marhapörköltet készítettek a férfiak otthon, ma már egyre többen kísérleteznek új ízekkel és technikákkal is a konyhában, hiszen – talán a csatornának is köszönhetően – menővé vált a főzés” – tette hozzá Prokopp Dóra. 

A 20 éves TV Paprika jubileumi adásokkal ünnepelt, ahol Wang mester és Mautner Zsófi is főztek egy-egy ünnepi ételt.

Az alábbi videóban az elmúlt 20 évről meséltek a csatorna meghatározó arcai:

 

Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.