Karácsonyi „leg”-jeink: kötelező ünnepi körök

Bejgli? Reszkessetek betörők? All I want for Christmas is You? Megannyi „kötelező” elem tartozik a karácsonyhoz, de ahány háztartás, annyi különböző ételre, italra, filmre és zenére esküszünk. De vajon melyek a legnépszerűbbek ezek közül? Erre a kérdésre keresték a választ az Europion legújabb országosan reprezentatív kutatásában, amelyet a karácsony előtti héten készítettek mobilapplikációs és webes adatfelvétel segítségével.

A válaszadók relatív többsége töltött káposztát szeretne látni az ünnepi asztalon (24%), de dobogós helyen végzett a halászlé (17%) és a rántott hús is (14%). Előbbit inkább az idősebb korosztály tagja preferálják (40 – 60+ korosztály 18-21% vs fiatalabbak 11-13%), míg a rántott hús a 16-29 évesek körében sláger (23-24% vs idősebbek 5-17%). Csupán 4% nyilatkozott úgy, hogy egyik klasszikus karácsonyi ételt sem szereti.

A desszertek terén a bejgli végzett első helyen (24%), de nagy kedvencnek számít még a zserbó (16%) és a mézes-krémes sütemény is (11%).

Kedvenc karácsonyi filmek, zenék

Ha szórakozás, akkor nem maradhatnak ki a karácsonyi filmek a repertoárból. Vagy mégis? 20% megkérdezett válaszolt úgy, hogy nem szereti az ünnepi filmeket, ettől pedig éppen, hogy hajszálnyira maradt csak le az első helyezett: 18% magyar kapcsol a ’Reszkessetek betörők’-re, ha karácsonyi hangulatba szeretne kerülni. Az életkor előrehaladtával egyre többen nyilatkoztak úgy, hogy nem szeretik a karácsonyi filmeket. Népszerű még a ’Grincs’ és az ’Igazából szerelem’ is, 11% nézi szívesen ezeket az ünnepi alkotásokat. A 16-29 évesek körében a ’Polar Expressz’ is kedvelt történet, 15% jelölte meg ebből az életkori csoportból, mint kedvenc karácsonyi film.

A magyarok relatív többsége a ‘Wham! – Last Christmas’-re rázza a fa alatt, de a ‘Csendes éj’ (15%) és Mariah Carrey nagy klasszikusa – All I want for Christmas is you – (13%) is kedvelt dalok még. A magyar nyelvű karácsonyi zenéket az idősebbek kedvelik, a fiatalok a külföldi nótákat jelölték meg inkább. A karácsonyi dalokat egyáltalán nem kedvelők 15%-nyian vannak.

Ha karácsony, akkor család!

A magyarok többségének (73%) akkor igazi a karácsony, ha a családjával töltheti el. Barátokkal (4%) és egyedül (6%) nem az igazi ez az ünnep, kettesben ilyenkor romantikázni pedig mindössze 17%-nyi megkérdezett szeretne. Az eredmények tekintetében sem életkori, sem nemek szerinti különséget nem találtunk ezt a kérdést illetően.

A válaszadók relatív többsége (35%) beszélgetéssel, és ‘csak úgy levéssel’ szeretné tölteni az ünnepeket, az életkor előrehaladtával azonban növekszik azok aránya, akik így szeretnének karácsonyozni. Kedvelt tevékenység a társasjáték is (17%), amit főleg a 40 év alattiak űznek szívesen, 18%-nyi válaszadó pedig akkor a legboldogabb, ha végre szánhat egy kis időt magára és pihenhet. Az utazás (3%), kültéri programok (3%) vagy kulturális események (1%) látogatása csak nagyon keveseknek prioritás a karácsonyi időszakban.

(Talán) meglepő módon a szilveszter esetében is a szűk családi körös ünneplés lett a befutó (23%). Sokan továbbra is csak leginkább pihenni szeretnének (15%), de azért ugyanennyien vannak azok is, akik szívesen mennen házibuliba (15%). Utóbbi a fiatalabbak (16-29 évesek kb. egyharmada) körében örvend a legnagyobb népszerűségnek. Legkevésbé nyilvános szórakozóhelyen eltöltött újévi mulatságra vágyik a magyar (4%).

Hasznosat vagy szépet? Milyen ajándékot szeretnénk és adunk szívesen?

Egyértelműen hasznosat! Mind az ajándék adás (46%) és kapás (36%) tekintetében a hasznos tárgy volt a legnépszerűbb válasz, ezt követi az olyan élmény, amit az ajándékozó és az ajándékozott együtt használhat fel (adni: 19%, kapni: 24%). Az ajándékozási dobogó harmadik fokára a készpénz / szabadon elkölthető vásárlási utalvány állhat (adni:11%, kapni: 13%). Legkevésbé dísztárgyra (2%), egyedül felhasználható élményre (4%) és divattermékre (ékszer, cipő, óra, ruha, stb…) (5%) vágyunk, adni pedig dísztárgyat (3%), divatterméket (4%) és könyvet/kurzust/tanulási lehetőséget (4%) adunk legkevésbé szívesen.

*Módszertan: Az eredményekhez felhasznált adatokat december 12. és 15. között vette fel az Opinio Institute mobilapplikációs és kiegészító webes adatfelvétel segítségével. A mintanagyság 1000 fő volt, az eredmények reprezentatívak az ország 16 feletti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében. A minta és a lakosság demográfiai szegmensei közötti kisebb különbségeket súlyozással korrigáltuk. A mérések hibahatára 3,2%, azaz a fent bemutatott %-os arányszámok maximum ennyivel térhetnek el attól, mint amit az ország összes 16 év feletti lakosának lekérdezése eredményezett volna.
Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.