Olcsóbb-e az elektromos kerékpározás más közlekedési formáknál?

womagic_e-bike_kurucz_balázs

Legutóbbi cikkemben az elektromos bringával való munkahelyi ingázás gyakorlati oldaláról írtam, a mostaniban pedig összegyűjtöm a – nem elhanyagolható – gazdasági szempontokat is, persze szokás szerint jelentősen egyszerűsítve, ám nem részre hajolva.

A címben feltett kérdésre a válaszom: Az ATTÓL FÜGG. Amennyiben a munkahelyed és az otthonod közötti távolság gyalogosan leküzdhető, vagy a közösségi közlekedés „kézre áll” számodra, azaz menetrendje jól szervezett és maga a jármű relatíve gyorsan juttat el úticélodhoz, akkor semmi sem lehet ezek használatánál versenyképesebb, környezetkímélőbb, és embertársaiddal szolidárisabb. Ha nagyobb távolságról jársz munkába, vagy a munkád sok utazással, áru vagy személyek rendszeres szállításával jár, akkor hiába bármilyen hókuszpókusz és gazdasági számítás, a roller/bringa stb. nem lesz az ideális alternatív közlekedési eszköz számodra.

Az elektromos bringa, mint közlekedési eszköz célközönsége tehátjellemzően azoknak az „átlátszó fülű” városi népeknek ideális, akik többnyire helyhez kötött munkát végeznek, a munkahelyük 3-30 km-re található az otthonuktól, és a napközbeni bringatárolást meg tudják oldani.

További motiváció, ha nincs lehetőség ingyenesen parkolni a munkahely környékén, és/vagy ha a közösségi közlekedésnek már a puszta gondolata is ellenérzésekre lel. Emellett itt is, mint minden alternatív dolog esetén, kell a nyitottság az új befogadására, és némi – természetesnek egyáltalán nem nevezhető – hajlam arra, hogy önként lemondjunk bizonyos kényelmi és egoista szempontokról. Na meg persze pénz.

Az ebike-ozás költségeiről

A közlekedési eszközöket– az energiát fogyasztó árucikkek egy jelentős részével együtt – ma már az úgynevezett életciklus-elemzés alapján szokták összehasonlítani, értékelni. Ennek lényege, hogy az bekerülési, az üzemeltetési, majd pedig az élettartam végén esedékes újrafeldolgozási költségek* összegét arányosítják az eszköz által elvégzett hasznos feladatokhoz. Közlekedési eszközök esetén ez utóbbi nem más, mint a szolgálat alatt megtett út.

Mennyibe kerül?

Az elektromos kerékpár sajnos nem olcsó, és a kósza hírek ellenére egyelőre nem is támogatott a vásárlása.

Ha újban gondolkodsz, a fejlettebb, napi városi közlekedésre felkészített darabokért valahol 600 ezer és 1 millió forint közötti összeget kérnek a kereskedők,

ezért cserébe viszont egy jó felszereltségű és minőségű technikát adnak. Persze a hasonlóan jó, de nem elektromos változatok ára is 250-500 ezer forint között jár ma már, tehát ha innen nézzük, nem is akkora az a többlet.

womagic_e-bike_kurucz_balázs

Lehet-e használt?

Mivel az elektromos bringa őrület tőlünk nyugatabbra már évekkel ezelőtt elkezdődött, felmerülhet egy használt darab keresése is. Ezek ára állapottól függően az újkori áruk fele-harmada lehet,

250-500 ezer forintért már megkímélt, egészen használható példányokhoz is lehet jutni, általában német vagy osztrák forrásból.

Mivel az elektromos bringa az autóhoz hasonlóan számolja a saját összes megtett kilométerét, jó eséllyel tudhatjuk, mennyire (el)használt darabbal van dolgunk. Ha jól fest a bringa, mindene működik, és a km számláló 10.000 km alatt mutat, akkor azt a példányt jó szívvel vehetjük meg, de persze minél kevesebb az eddig megtett út, annál jobb. A használt bringáknál a legnagyobb kockázatot az akkumulátor jelenti, hiszen – ahogyan arról egy korábbi cikkemben már írtam – megfelelő törődés hiányában az akku mindössze pár évet bír ki, még akkor is, ha egyébként akár 10-15 évig is szolgálhatná a kerékpár tulajdonost. Egyszerű eszközökkel sajnos nehezen tesztelhető a megfelelő működése, a pótlása/felújítása viszont jelentős, százezres tétel. Szóval itt van egy kockázat, mindenki eldöntheti, vállalja-e az olcsóbb árért.

Üzemben tartás

Az elektromos bringa fenntartási költsége annyiban tér el a villany nélkülitől, hogy minden használat után fel lehet/kell tölteni az akkumulátorát. Egy mai átlagos kerékpár akku 4-600 Wh energiát képes tárolni, ez mindenféle töltési veszteséggel együtt, teljes „tankoláskor” is legfeljebb 1 kWh energiát kér el az áramhálózatunkból. Az áram lakossági ára mostanság 35 Ft/kWh körül van, tehát ha a bringánk egy töltéssel 70 km-es távon tud nekünk segíteni, akkor az „üzemanyagunk” költsége kb. fél forint/km. (Az 5 l/100 km fogyasztású autó– üzemanyag ártól függően -kilométerenként nagyjából 17 Ft-tal apasztja a pénztárcánkat.).

A kerékpár akkukat 1.000 teljes töltési ciklusra tervezik, ami azt jelenti, hogy ideális esetben kb. 50 ezer km megtétele után újat kell belőlük vásárolni.

Akkor vagyunk tehát igazságosak, ha az akkucsere költségét is beleszámoljuk az egyenlegbe, így pedig a töltés teljes költsége 3,5 Ft/km-re növekszik, amely még mindig elég alacsonynak mondható ahhoz képest, mintha ugyanezt a távot autóval tennénk meg.

Konklúzió

Kitartó használattal tehát érezhető megtakarításokat is elérhetünk, ugyanakkor egy reális, éves 3.000 km-es, autót helyettesítő ebike használatból származó évi 40-45 ezer forintos üzemanyagköltség megtakarítás önmagában nem téríti meg az elektromos bringába fektetett pénzünket belátható időtávon, így ha szeretnénk egy ebike-ot munkába járásra, akkor nem a gyors pénzügyi megtérüléssel kell érvelnünk magunknak, e helyett inkább a korábban már részletezett egyéb előnyökkel, netán azzal az élménnyel, amelyet ezeknek a bringáknak a használata jelent, vagy akár a tudattal, hogy aznap mi nem pöfögtük tele a várost mindenféle egészségre káros gázokkal.

*Jelen cikkben ezt- összetettsége miatt – nem elemzem.
Szöveg: Kurucz Balázs – Zenergetikus, energetikai mérnök és auditor