Ma van a Környezetvédelem Világnapja. Ennek kapcsán fontos beszélnünk arról, hogy mi az, amit a nagyobb cégek is meg tudnak tenni azért, hogy látványosan csökkenhessen ökológiai lábnyomuk.
Egy ilyen látványos és jótékony intézkedés, hogy három év alatt összesen 85 százalékkal csökkentette nyomtatott magazinjának példányszámát, így évi közel 1000 tonnával kevesebb papírt használ fel ezen a területen a Rossmann Magyarország. A mindenki által ismert cég fenntarthatósági törekvései és az ügyfelek megváltozott igényei egy irányba hatottak, a vásárlók egyre inkább online és egyénre szabottan értesülnek az akciókról. Egyéb területeken is folyamatosan zöldít a cég: csökkentette a papírfelhasználást a csomagolások esetében, illetve az irodai munka is környezetkímélőbbé vált.
A vásárlók sem igénylik az újságot
Négy évvel ezelőtt kéthetente még 2,3 millió újságot szórt ki a cég, jelenleg ugyanez az érték 350 ezer darab. 2019-ben tették meg az első nagy lépést a papírfelhasználás radikális csökkentésére, most pedig újabb állomáshoz érkezett fenntarthatósági programjuk. A négy évvel ezelőtti adatokhoz képest a Rossmann 2022-ben több mint 70 százalékkal kevesebb papírt tervez felhasználni akciós újságjai nyomtatására: míg 2018-ban és előtte évente körülbelül 1422 tonna volt, addig az idei évben a tervek szerint ez 400 tonnára csökken majd.
„Segített az átállásban, hogy a vásárlók már nem igénylik olyan mértékben a nyomtatott magazinokat, mint néhány éve – árulta el Flórián László, a cég ügyvezető igazgatója. – Egyre több vásárló számára egyszerűbb és kényelmesebb a mobil applikációnkban és a weboldalon átlapozni az akciókat. Sokat dolgoztunk a személyre szabott ajánlatokat lehetővé tévő rendszerek létrehozásán. Az a célunk, hogy minden egyes vásárló a számára releváns akciós ajánlatot kapja meg azon a csatornán, amelyet a leginkább használ – legyen az e-mail, mobil applikáció, vagy valamelyik közösségimédia-felület. Nem az a kérdés, hogy megszűnik-e a nyomtatott formátum, hanem az, hogy mikor, és helyette a vásárlók milyen egyéb csatornát választanak.”
Digitalizált irodai folyamatok
Nem csak a vásárlók tájékoztatásával kapcsolatban csökkentette a papírfelhasználást a Rossmann Magyarország, amelynek működésében az anyavállalathoz hasonlóan egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. „A papírcsökkentés az egész vállalatra nézve mérvadó tendencia, amely az adminisztrációnál is érvényesül. Az egymás közötti kommunikáció jórészt digitális platformokon folyik, ennek eredményeképpen kevesebb papírt és energiát használtunk fel, kevesebb üzemanyagot égettünk el. A teljes vállalatra jellemző irányzatnak megfelelően a logisztikai területen is digitalizáltuk az ellenőrzési folyamatokat és átálltunk e-számlára. A teljes bolthálózatban bevezettük a tablet-használatot a papírmentesség érdekében” – mondta el Flórián László.
Környezetbarát csomagolás
A termékek szállításakor a lehető legkevesebb csomagolóanyagot használja fel a cég. Hat különböző méretű kartondobozban utaztatják az árukat, házhozszállításkor pedig papírtáskát használnak. A Rossmann Magyarország által használt csomagolóanyagok mind FSC minősítésűek, vagyis az anyagok felelős erdőgazdálkodásból származnak. A termékek védelme miatt szükséges térkitöltőket pedig többször használatos, és 100 százalékban újrahasznosítható légpárnákra cserélték le.
Az enerBIO márkajelzésű, több mint száz termék esetében nem használnak kartondobozt, papírcímkét, visszazárható címkét, csomagolódobozt, belső tasakot. „Ezzel a módszerrel évente kereken 48 tonna csomagolóanyagot takarítunk meg. Önmagában az enerBIO lenmag kartoncsomagolás elhagyásával csaknem 16 tonna papír megtakarítását értük el” – tájékoztatott az ügyvezető igazgató.
Innováció a drogériákban
A Rossmann Magyarország nemcsak működésében kíván hozzájárulni a környezeti értékek megőrzéséhez, hanem termékkínálatával is igyekszik megoldásokat adni a fenntarthatósági kihívásokra. Ezért is csatlakozott tavaly a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery programhoz, ahol az idei évben is főtámogatóként jelenik meg. A program keretében a vállalat olyan startupötletek megvalósulását segíti, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi kihívásokra kínálnak megoldást. A drogériahálózat ezen felül egy különdíjat is felajánlott, miszerint a kiválasztott startup termékét beemeli termékportfóliójába, amennyiben az elkészül. A különdíjat tavaly elnyert Skoonex környezetbarát (újrahasznosított alumíniumvázból és 100 százalékban újrahasznosítható, cserélhető műanyagfejből álló) fogkeféje hamarosan része lesz a drogérialánc termékkínálatának. Az idei évben szintén főtámogatóként vesz részt a programban a drogériahálózat: célja, hogy az elmúlt évhez hasonlóan ismét szándéknyilatkozatot tehessen a legjobb, leginnovatívabb ötletek megvalósításához.