Nagy a nyomás a nőkön a külsejükkel kapcsolatban (is)

Csak tízből három magyar nő elégedett a külsejével a STADA 23 európai országban végzett reprezentatív felmérése szerint. A STADA Health Report 2024 eredményei alapján a hajbeültetés a férfiak terepe lehet, de minden egyéb szépészeti beavatkozással inkább élnek vagy élnének a nők. Ez lehet belső indíttatás is, de fontos befolyásoló szerepe van a kívülről érkező szépséggel kapcsolatos elvárásoknak is.

A magyarok többsége (68%) elégedetlen vagy közömbös a külsejével kapcsolatban a STADA Health Report 2024 adatai alapján, és így a 23 európai ország közül Magyarországon vannak a legkisebb arányban azok, akik elégedettek azzal, ahogy kinéznek. Míg Európa-szerte minden 2. ember megfelelőnek találja a kinézetét, addig ez csak a magyar férfiak 35, a magyar nőknek pedig csupán 30 százalékáról mondható el.

Vitaminokat és étrendkiegészítőket inkább veszünk, mint edzőterembérletet

A lakosság jelentős része már befektetett vagy legalábbis érdeklődik a külső megjelenést javító termékek és eljárások iránt, ami alátámasztja a testkép és az önbizalom közötti összetett kapcsolatot. A vitaminok és ásványi anyagok sok európai számára kulcsfontosságúak a fizikai megjelenés támogatására, a magyarok pedig saját bevallásuk szerint az európai átlagnál jóval nagyobb arányban költenek vitaminokra és étrend-kiegészítőkre. A második leggyakrabban említett kiadás az általános egészségügyi termékek, amelyet a kozmetikumok követnek. Az edzőterembérletre, sporttagságra, szükséges felszerelésekre fordított kiadások nálunk elmaradnak az európai átlagtól.

Fotó: freepik.com

Az esztétikai fogászati beavatkozás a legnépszerűbb 

Magyarországon több nőnek van tetoválása és piercingje, mint férfinak, és többen vennék fontolóra ezeket, ha a pénz nem lenne akadály. Jelenleg a nők 15 százalékának és minden 10. férfinak van tetoválása. Piercingje tízből egy nőnek van és ugyanennyien kacérkodnak a gondolatával. Plasztikai műtéten is inkább a nők gondolkoznak: tízből hárman alávetnék magukat egy komolyabb beavatkozásnak is, ha a pénz nem számítana; a férfiak között ennek a fele ez az arány. Esztétikai arckezelést, pl. botoxot minden ötödik nő vállalna be, a férfiaknak a 7 százaléka. A lézeres szőrtelenítés különösen vonzó a nők többségének (54%), de a férfiak közül is érdekel minden negyediket. Egyértelműen az esztétikai fogászati beavatkozás viszi a prímet a különböző szépészeti eljárások között; ettől csak ötből egy magyar zárkózik el.

Az adatokból látszik, hogy míg a férfiak közül többeknek volt már hajbeültetése vagy többen gondolkoznak rajta, mint a nők, addig a nők vezetnek a testmódosítás minden más típusa tekintetében Magyarországon, ahogy egyébként Európában is. A STADA Health Report 2024 eredményei alapján úgy tűnik, hogy az irreális szépségideálok leküzdésére tett erőfeszítések ellenére továbbra is jelentős a nőkre nehezedő nyomás, hogy akár belső indíttatásból, vagy akár a kívülről érkező szépséggel kapcsolatos elvároknak megfeleljenek.

Az önmegvalósítás mint korrekciós katalizátor felülmúlja a társadalmi nyomást

A testmódosítások motivációit azonban elsősorban az egyéni érdekek vezérlik, nem pedig a mások megnyugtatásának vágya: a magyarok 43 százaléka állítja, hogy alávetné magát egy beavatkozásnak, hogy jobban érezze magát a testében, és 42 százalékuk meg van győződve arról, hogy az ilyen beavatkozások segíthetnek az önbizalmán. További minden negyedik honfitársunk azért folyamodna valamilyen kezeléshez, hogy visszafordítsa az öregedés hatásait, és tízből hárman biztosak benne, hogy ez segítene abban, hogy jobban „önmaguknak” érezzék magukat. Mindössze 13 százalékuk vetné alá magát testmódosításnak azért, hogy társadalmilag elfogadottabb legyen, 8 százalékuk pedig azért, hogy boldoggá tegye partnerét. Ezekben a kérdésekben csak pár százalékos eltérések mutatkoztak az európai átlaghoz képest.

Fotó: freepik.com

STADA Health Report 2024 – A szektor legátfogóbb egészségügyi tanulmánya

A STADA Health Report 2014 óta vizsgálja, hogy az emberek mit gondolnak, mit szeretnének és mik az aggályaik az egészségügyi témákkal kapcsolatban, valamint azt, hogy ezek hogyan tükröződnek a viselkedésükben. A STADA Health Report eredetileg németországi tanulmányként indult, idén a 10. kiadását ünnepli és immár hatodik alkalommal nemzetközi szinten is elvégezték. Magyar adatok először kerültek bele.

Az egészség nagyon emocionális téma. A Health Report elkészítésével a STADA célja, hogy erről az összetett témáról előkészítse az utat az adatalapú vitának. Mi van az európaiak fejében az egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban? Mit tudnak bizonyos egészségügyi témákról? Mely területeken lenne szükség nagyobb fokú edukációra? Milyen aggályaik és fenntartásaik vannak az egészséggel kapcsolatban? És ami a legfontosabb, hogyan tud együttműködni a politika, a média és a gyógyszeripar az európai emberekkel, hogy foglalkozzanak ezekkel az aggályokkal, és előkészítsék az utat egy mindenki számára egészségesebb jövő felé? 

Módszertan: a STADA megbízásából a Human8 által készített reprezentatív online tanulmány 
Időszak: 2024. február-március  
Minta: összesen 46 000 válaszadó, körülbelül 2000 válaszadó országonként az alábbi (23) országokból: Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Kazahsztán, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Szerbia, Szlovákia és Üzbegisztán. 
A felmérés reprezentatív kor, nem és régió tekintetében.
Témák: Elégedettség az egészségügyi rendszerekkel, bizalom a hagyományos orvoslás, az orvosok és gyógyszerészek iránt, mentális egészség, mesterséges intelligencia az egészségügyben, öregedés, testkép és önbizalom és sok más. 
Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.