Rosszul tanul a gyermek? A gyenge látás is oka lehet!

Annak, amit az alsós gyermek az iskolában tanul, nagyjából 80 százaléka vizuálisan bemutatott információ. A jó látás ezért nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a diáknak sikerélményei legyenek és örömmel járjon iskolába.

Amikor egy gyermeknek nehézségei adódnak az iskolában – olvasás, írás, számolási nehézség, szövegértés, koncentráció –, érdemes egyik első lépésként a szemészeti vizsgálattal gyorsan és fájdalommentesen ellenőrizhető látásproblémákat kiszűrni a lehetséges okok közül. „Szemészeti probléma akkor is állhat a háttérben, ha gyermekünknél a védőnő vagy az iskolaorvos által elvégzett egyszerű látásvizsgálaton nem találtak problémát. Az alap fénytörési hibák (rövidlátás, távollátás, asztigmatizmus) kezelése az első lépés annak biztosításához, hogy egy gyermek vizuálisan készen álljon az iskolára. Azonban nem csak ezek a látászavarok nehezíthetik a tanulást. A szem működésével, és az agy vizuális információk feldolgozásával kapcsolatos, kevésbé nyilvánvaló látásproblémák szintén korlátozhatják a gyermek tanulási képességét” – mondja Dr. Somodi Dóra, a Budai Szemészeti Központ gyermekszemész szakorvosa.

Hogyan befolyásolhatják a látásproblémák a tanulást?

A megfelelő vizuális képességek elengedhetetlenek a tanulás minden területén, ezért is szükséges, hogy a látásproblémára minél előbb fény derüljön. A gyermekkorban megjelenő látásképességbeli zavarok nem múlnak el maguktól, sőt, kezelés hiányában akár egész életünkben megmaradhatnak és korlátozhatják szociális és munkavégzési képességeinket. A kisiskolás gyerek magától ritkán jelzi, ha nem lát jól, mert nem merül fel benne, hogy a homályos látás ne lenne természetes, hiszen ő mindig így látott. Ha az alábbi jeleket tapasztaljuk gyermekünkön (bármilyen életkorban), akkor kezdjünk el gyanakodni, hogy valami nincs rendben a látásával:

  • hunyorog;
  • gyakran eltakarja vagy dörzsöli az egyik vagy mindkét szemét;
  • a szemek nem párhuzamosan néznek, az egyik szem tekintete valamilyen irányba kancsalít;
  • elfordítja, megdönti a fejét, amikor fókuszálni próbál;
  • nagyon közel tartja a könyvet, amikor olvas, vagy közelről nézi a tévét;
  • fej- vagy szemfájásra panaszkodik hosszan tartó olvasást/tanulást követően;
  • sokszor téveszt olvasás közben, vagy nem tudja követni, hol tart a szövegben;
  • kerüli az olvasást és más olyan koncentrált vizuális tevékenységeket, amelyek közeli fókuszt igényelnek.

Ne feledjük továbbá, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknél érzelmi problémákat is tapasztalhatunk, például szorongást, társaktól való elszigetelődést és alacsony önértékelést. Ezek is utalhatnak látásproblémára.

Érdemes tudatosítani azonban, hogy fontos különbséget kell tenni a tanulási zavarok, például a diszlexia, diszgráfia és a látásproblémák miatti tanulási nehézségek között. A diszlexiát és más tanulási zavarokat nem látásproblémák okozzák.

A tanulással összefüggő látásproblémák kezelése

A tanulási nehézségeket okozó látásproblémák többsége szemüveggel, szemtakarással, bizonyos esetekben pedig műtéttel jól korrigálható. A megfelelően beállított szemüveg vagy egyéb kezelés után a látásképességi zavarok megszűnnek, és nem okoznak tanulási nehézségeket. „A szemüveges gyermeket javasolt évente szemészeti kontrollra vinni, mert a dioptriaigény változhat, ahogy nő a gyermek” – tanácsolja a szakorvos.

Forrás: Budai Szemészeti Központ, purecom
Womagic

A womagic azoknak a 40 feletti nőknek szól, akik szeretik és élvezik az életet. Mi is ilyenek vagyunk. Egy közületek. Jó, hogy itt vagytok.